Vuosien varrella Veikkaus ei ole suinkaan selvinnyt tehtävistään kunnialla vaan on kokeillut rajoaan jatkuvasti markkinoinnin osalta. Veikkaus on jäänyt kiinni epäeettisestä markkinoinnista useamman kerran, mutta ei ole koskaan saanut laissa määritettyä uhkasakkoa. Tähän syynä on luultavasti ”pässi kaalimaan vartijana” -tyylinen tilanne, sillä Veikkausta valvoo Arpajaishallinto, joka kuuluu Poliisihallituksen alaisuuteen. Poliisihallitus taas saa rahoituksensa Veikkaukselta, eli on riippuvainen siitä kuinka paljon Veikkaus onnistuu keräämään suomalaisten häviörahoja. Toki kun kyseessä on myös 100% valtion omistama yritys, olisi sakon asettaminen myös vaan rahan siirtämistä valtion vasemmasta taskusta oikeaan taskuun. Ulkomailla, joissa lisenssimalli on käytössä on lain määrittelemiä sakkoja sen sijaan annettu useampia, mikäli toimija on rikkonut yhteisiä markkinointisäännöksiä. Tässä linkkejä muutamiin esimerkkeihin:
- https://www.vixio.com/insights/gc-sweden-fines-kindred-atg-pinnacle-money-laundering-failures
- https://next.io/news/bet365-betfair-sweden-fines/
- https://nltimes.nl/2024/02/29/dutch-regulator-hits-malta-online-casino-record-eu197m-unlicensed-gambling-fine
Veikkauksen epäeettinen markkinointi
Esimerkiksi vuonna 2019 veikkauksella oli käytössä laaja radion ja sosiaalisen median kampanja, jossa uhkapelaamista arkipäiväistettiin vertaamalla rahapelejä kahvin juontiin. Radiomainoksessa mies soittaa psykologille ja kysyy onko ok hakea jännistystä elämään pelaamalla rahapelejä. Samaan aikaan sosiaalisessa mediassa oli Veikkauksen maksullisia mainoksia, joissa mainostettiin seuraavasti: ”Keno kuuluu monen päivärutiineihin siinä missä vaikkapa kahvilla käynti. Missä tilanteessa sinä pelaat Kenoa?”
Nämä molemmat ovat hyviä esimerkkejä siitä miten Veikkaus rikkoi Arpajaislain 14 b § (22.12.2021/1284) Rahapelimarkkinointi kohtaa. Kyseisen momentin 3. kohdassa lausutaan seuraavaa: ”Markkinoinnilla ei saa edistää taloudellisia, sosiaalisia ja terveydellisiä haittoja aiheuttavaa rahapelaamista: – – 3) arkipäiväistämällä rahapelaamista rinnastamalla rahapelaaminen osaksi arkea tai henkilön arkirutiineihin, henkilön jokapäiväiseen tai tavanomaiseen kulutuskäyttäytymiseen, kuten elintarvikkeiden tai vaatteiden hankkimiseen tai esittämällä rahapelaaminen tarpeellisena tai harmittomana ajanvietteenä;”.
Samaan aikaan jokainen meistä on varmasti nähnyt ruokakaupoissa kassoilla olevat Veikkauksen mainokset sekä kassahenkilön kysyvän ”Laitetaanko Lotto ruokaostosten kylkeen?”. Tai ruokakaupoissa kaiuttimista raikuvat muistutukset Eurojackpotista. Saman arpajaislain momentin 9. kohta:
”9) tarjoamalla rahapelin tai muun hyödykkeen ostotapahtuman tai rahapelin valinnan taikka voiton perimisen yhteydessä muuta rahapeliä ostettavaksi tai valittavaksi;”.
Onhan pelaamista mainostettu myös veteraanien, urheilijoiden ja kansanterveydenkin verukkeella. Tämäkin toki on laissa kiellettyä, sillä 11. kohta Rahapelimarkkinoinnin alla kieltää markkinoinnin ”11) kehottamalla rahoittamaan rahapelaamisella yleishyödyllistä toimintaa;”.
Veikkauksen johdon palkkiot
Rahapelien myynti yhdelle maailman eniten pelaavista kansoista ja monopolin alla ei voi vaatia suuria voimanponnistuksia, vai voiko?
Veikkauksen toimitusjohtaja Olli Sarekoski ansaitsi vuonna 2022 huimat 483 359 euroa, mistä lyhyen aikavälin kannustepalkkion osuus oli 44 716 euroa. Vielä vuonna 2017 ja 2018 palkkio oli noin 388 000 euroa, eli nousua 5 vuodessa on tullut 100 000 euroa. Vertailukohtana voidaan pitää vaikka Suomen pääministerin palkkaa, joka jää vain 200 000 euroon vuodessa.
Pelikoneiden fyysinen sijainti, sattumaako?
Ei.
Useampi journalistinen julkaisu on viime vuosina tutkinut Veikkauksen strategiaa pelikoneiden sijoittelussa. Jo vuonna 2018 Seura lehti julkaisi uutisen, jossa oli havaittavissa selvää korrelaatiota köyhien asuinalueiden ja Veikkauksen pelikoneiden kanssa. Eniten rahapeliautomaatteja on siellä, missä on eniten huono-osaisuutta.
Koronan aikaan Veikkauksen pelikoneet olivat suljettuna koronariskin vuoksi, jonka jälkeen Veikkaus päätti myös vähentää pelikoneiden määrää. Toki ei tasapuolisesti joka paikasta, vaan poistamalla vähiten tuottavat pelikoneet rikkaiden asuinalueilta. Toinen vaihtoehtohan olisi ollut vaikka pudottaa köyhän alueen ruokakaupan pelikoneiden määrä neljästä kahteen, mutta Veikkaukselle paremmin toimi pitää neljä konetta köyhällä alueella ja poistaa kaikki 4 konetta jostain rikkailta alueelta. Tähän tulokseen päätyi Helsingin yliopiston yhteiskuntapolitiikan yliopistonlehtori, dosentti Arho Toikka, joka teki tutkimuksen yhteistyössä Iltalehden kanssa (artikkeliin tästä).
Veikkauksen tuottojen jakaminen
Veikkauksen tuotot ja niiden jakaminen on herättänyt keskustelua jo pitkään. Vuoteen 2024 asti Veikkaus on jakanut vuosittain noin ~1 miljardin ”avustuksina” eri järjestöille. Käytännössä Veikkaus jakoi avustuksia Sosiaali- ja terveysministeriölle (STM), opetus- ja kulttuuriministeriölle (OKM) sekä maa- ja metsätalousministeriölle. Nämä ovat jakaneet tuotot sitten sovitusti eteenpäin sosiaali- ja terveysjärjestöille, kulttuurille, liikunnalle, tieteelle, nuorisotyölle ja hevosurheiluun.
Näiden ”kolmannen sektorin” järjestöjen tukien huono puoli on ollut niiden läpinäkymättömyys. Järjestöjen tilinpäätökset eivät ole julkisia eikä kukaan voi varmistaa mihin avustuksia tarkalleen käytetään. Myös avustusten myöntämisen perustelut ovat epäselviä ja päätöksiä seuratessa yleensä samat yhdistykset ovat saaneet vuodesta toiseen suunnilleen saman summan. Näiden järjestöjen avustusten väärinkäytöstapauksia nousee uutisiin noin kerran pari vuodessa, ja kyseessä on varmasti ainoastaan jäävuoren huippu.
Esimerkiksi sosiaali- ja terveysjärjestöjen avustuskeskus (STEA) järjestöluokassa ”Päihde- ja riippuvuusjärjestöt” on avustuspäätöksiä 5 vuoden aikana tehty 111 eri järjestölle keskimäärin noin 30 M€/vuosi. Miksi Suomen kokoiseen maahan tarvitaan 111 järjestöä huolehtimaan päihde- ja riippuvuusongelmaisista? Voisiko päihdeongelmat mahdollisesti hoitaa tehokkaammin esimerkiksi yhden järjestön alla, joka on julkisuuslain piirissä? Vai onko kyseessä mahdollisesti hyväveli -järjestelmä ja järjestöjen johdosta löytyy eri puolueiden aktiiveja?
Vuoden 2024 alusta Veikkauksen tuotot on siirretty valtion budjettiin, ja side järjestöjen ja Veikkauksen välillä yritetään purkaa. Ehdotus oli, että rahapelituotot siirrettäisiin ilman korvamerkintää valtion budjettiin ja tuensaajille jaettaisiin jatkossa rahaa osana normaalia valtion budjettivalmistelua. Uudistus tuli voimaan vuoden 2024 alusta. Kolmeksi ensimmäiseksi vuodeksi rahoitustaso edunsaajille turvataan vajaaseen miljardiin eroon. Toivottavasti tämän jälkeen jokaisen järjestön tarpeellisuus arvioidaan kriittisesti ja side Veikkaukseen saadaan kokonaan katkottua.